Laatste nieuws, 2012

06/11/2012

Lancering handleiding MVO en Waardebepaling

MVO bedrijfsovername, waardebepaling, overnamebemiddeling, bedrijfswaarde, duurzaam ondernemen

Eigenaren van bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen vanaf nu de concrete waarde van hun duurzame inspanningen bepalen. Dat is van belang wanneer zij hun bedrijf ter overname aanbieden. Brancheorganisatie BOBB, adviesbureau CREM en MVO Nederland lanceren deze week een handleiding die professionele begeleiders van bedrijfovernames gaan gebruiken om de MVO-status van een onderneming mee te laten wegen in de waardebepaling van het bedrijf.

MKB-ondernemers die veel tijd en aandacht besteden aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, zien die inspanningen graag terugkomen in de waarde van onderneming. Tot nu toe kwamen zij vaak niet verder dan de behaalde energiebesparing of de lagere loonkosten door hogere werknemerstevredenheid.

Handleiding voor overnameadviseurs

Met de handleiding  ‘Waarde waarderen’ kunnen overnameadviseurs nu ook andere aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen meenemen in de waardebepaling en het overnameproces. BOBB (de Brancheorganisatie Bedrijfsoverdracht Bemiddelaars) lanceert vanmiddag de handleiding tijdens haar jaarlijkse ledencongres op 7 november 2012. De lancering wordt ondersteund door een workshop Waarde Waarderen, die wordt geleid door Marjon van Opijnen van CREM.

Duurzaam ondernemen op korte en lange termijn

De handleiding leert overnamebemiddelaars onderscheid te maken tussen duurzaam ondernemingsgedrag met kortetermijneffecten en keuzes in het beleid die voor lange termijn de propositie van het bedrijf versterken. Met name die laatste keuzes maken de onderneming meer waard. Anton Verbunt, voorzitter van BOBB: “Een oliebedrijf dat zijn duurzaamheidsbeleid vooral gericht heeft op biologische catering in de kantine, heeft weinig waarde toegevoegd aan zijn onderneming. Een kledingproducent die inzet op arbeidsomstandigheden in productielanden daarentegen, kan waarschijnlijk beter omgaan met de toenemende consumentenvraag naar eerlijke textiel. Dat levert op termijn wel een grotere waarde op voor de onderneming. Waarde waarderen leert de overnameadviseur dit onderscheid te maken en te vertalen naar de waarde van de onderneming en dat is van groot belang.”

Businesscase van MVO

José van der Klauw, MVO Nederland: “In de wereld van duurzaam ondernemen wordt vaak gesproken over de ‘businesscase van MVO’. Uit allerlei onderzoeken blijkt steeds weer dat bedrijven die hoog scoren op het gebied van duurzaamheid ook financieel betere prestaties leveren. Met de handleiding kunnen MKB-ers deze prestaties bij overdracht verzilveren.

Download hier; Waarde Waarderen, Maatschappelijk verantwoord ondernemen en waardebepaling, een handleiding voor bedrijfsovernameadviseurs

Share | Print

Overig nieuws